No items found.
17
.
4
.
2020

Jaký je rozdíl mezi klasickým praktickým lékařem a placeným osobním lékařem v rámci Concierge Medicine?

V čem je jeho lékařská péče konkrétně lepší než u běžného doktora? Proč by si lidé vlastně měli platit za nadstandardní lékařské služby, když má být zdravotní péče v ČR pro všechny zdarma? Mobilních aplikací dnes existují stovky a tisíce. V čem je "Poliklinika v kapse" výjimečná a co vlastně umí? Může ji používat každý? Odpovídal MUDr. Oldřich Šubrt, CSc, MBA. v rozhovoru pro časopis Týden.cz

No items found.

Jaký je rozdíl mezi klasickým praktickým lékařem a placeným osobním lékařem v rámci Concierge Medicine?
Styl poskytování zdravotní péče „Concierge Medicine“ vznikl před čtvrt stoletím v Kalifornii. Vychází ze dvou nevýhod zdravotnictví v rozvinutých zemích – nedostatku praktických lékařů, kteří jsou přetíženi množstvím práce a rozdrobeností medicíny na mnoho vysoce specializovaných oborů, které spolu často nedostatečně spolupracují. Přitom medicína 21. století, ve kterém se občané dožívají podstatně vyššího věku, než v minulém století by měla být založena na multioborové koordinaci péče o nemocné, kteří desítky let trpí několika chronickými chorobami, dalším důležitým bodem je individualizovaná prevence. Plnit tyto dvě role je pro praktického lékaře, který se stará o 2.000 klientů nerealistické a s tím souvisí úhrada za primární péči ve výši nižší než je 100 korun na jednoho občana, včetně všech příplatků a bonusů. Osobní lékař se stará maximálně o 650 klientů a tím je řečeno vše, mimo to má k dispozici síť smluvních specialistů, 24 hodinový call servis, recepční a mimopracovní dobu je k dispozici pohotovostní lékař na telefonu. Objednací termín na preventivní prohlídku je 1 hodina na kontrolní vyšetření 30 minut. Osobní lékaři úzce koordinují péči se specialisty všech potřebných oborů, proto nedochází ke zbytečným vyšetřením či lékovým interakcím. Prevence, diagnostika i léčba je díky tomu přesně zacílená a maximálně individualizovaná, aby vyhověla všem potřebám pacienta/klienta.

Má "Poliklinika v kapse" nějaké nevýhody?
„Poliklinika v kapse“ neboli využití digitalizované zdravotnické dokumentace a online propojení ošetřujících lékařů, laboratoří, diagnostických oddělení a recepčních má samozřejmě i svá úskalí, i když je možno mnoho možností jak věci sdělit a ukázat při video rozhovoru, jak využít přístroje na dálkovou komunikaci (měření tlaku, hladiny cukru, EKG, …) je nutné, aby s nemocným komunikoval „jeho“ osobní lékař, aby o všem byly pořízeny podrobné záznamy, které jsou k dispozici ostatním lékařů a aby systém měl dostatečnou kapacitu, že v případě nutnosti bude vyšetřen v řádném termínu osobně. Náhodná dálková konzultace je jen konzultací a nemůže nahradit diagnostický nebo léčebný úkon. Na druhou stranu v době eReceptu, eNeschopenky a propojení laboratoří a zobrazovacích přístrojů lze 30-40 % ambulantních návštěv vést dálkově se stejnou kvalitou jako osobně. V současnosti s rizikem přenosu infekce je taková možnost ještě přínosnější. Vše je nyní propojeno v mobilní aplikaci Health+, dostupné na App storech, přístup do aplikace pak mají všichni naši klienti. Ti, kteří nepoužívají chytré telefony se ke všem údajům a k možnosti chatu, audio a video rozhovorům s tím spojeným, dostanou přes klientskou zónu, která je zpřístupněna všem našim klientům na našich stránkách, www.programHplus.cz

Co Vás vedlo k založení polikliniky Health+?
25 let jsem pracoval v řídících funkcích v Nemocnici Na Homolce, potom v Agelu a nakonec v Eurocliniku, za tu dobu vidíte, kde děláme my zdravotníci chyby, co vás pacienty nejvíc trápí nebo zlobí. Když jsem skončil svoji manažerskou dráhu rozhodl jsem se vybudovat systém, který bude k pacientům maximálně vstřícný a bude plnit co nejlépe úkol moderního zdravotnictví – zachovat co nejdelší zdravý život pro naše klienty. Zní to jako klišé, ale základní rozdíl od běžného přístupu je, že našim cílem není vyléčit danou nemoc, to jistě, ale hlavně dlouhodobě pečlivě sledovat celkový pacientův stav a jeho kondici. Díky Concierge Medicine pacienti nemusejí zbytečně obíhat různé ordinace, mají vše na jednom místě, bez stresu a bez čekání. A zatímco ve veřejném zdravotnictví je pacient často diagnózou, kterou je potřeba dobře zvládnout a vyléčit, což není málo, u Concierge Medicine je klientem, který má k dispozici „vlastní“ lékařský tým. Právě díky tomu vzniku potenciálních onemocnění předcházet, nebo účinně bránit jejich rozvoji. Díky cílené primární a sekundární prevenci, rychlé diagnostice a přesně zaměřené terapii je možné udržet lidi v dobrém zdraví až do vysokého věku, což je naším hlavním cílem.

Má Health+ i nějaké politické souvislosti?
To myslím, že ne já osobně jsem byl vždy „jen“ lékař a organizátor zdravotnictví a s tímto či s jinými projekty mi nikdy žádný politik nepomáhal a já žádnému také ne 😊. Mám-li se vyjádřit k politice ve zdravotnictví, vždy se snažím zdůrazňovat, že politická reprezentace by měla být reprezentací zajišťující zdraví pomocí zdravotnictví. Někdy se stává, že Ministerstvo zdravotnictví, je spíše ministerstvo zdravotníků, než pacientů.

Rozdíl je v příjmu.
Ano, to máte pravdu, český občan má ve fondu veřejného zdravotního pojištění ročně k dispozici 30.000 korun, nám dává k dispozici ročně dalších 20.000 korun. Ale jak už jsem řekl má svůj call servis, svoji pohotovost, svého osobního lékaře, svoji polikliniku s 24 specializacemi. Je zde i rozdíl ve výdajích, jsme podnikatelský subjekt, zaměstnáváme 60 lékařů, 30 sester, další administrativní personál, naše marže odpovídá ziskové marži v českém zdravotnictví. Jen vývoj aplikace pro přímý vstup do mé pacientské dokumentace a pro online chat a video propojení s recepcí, lékaři a sestrami stál několik milionů korun.

O telemedicíně a „ordinování na dálku“ se dnes často mluví, jako by to byla z nouze cnost, když si člověk kvůli nouzovému stavu nemůže dojít k lékaři osobně. Ale co jsem slyšel, tak v některých vyspělých státech je to považováno za budoucnost medicíny. Jak to vidíte vy? V čem to těm pacientům vlastně prospěje?
Online zdravotnictví a telemedicína zdravotnictví ještě více zpřístupní, tak jako jinde ve službách je online přístup jednodušší, nemusíte se objednávat, jet k lékaři, čekat, jet na další vyšetření a podobně. Velkou výhodou je pak podpora online zdravotnictví a telemedicíny pomocí digitalizované komplexní dokumentace, kterou mohou všichni ošetřující sdílet a spolupráce v síti, prostě můžete jít na odběr indikovaný vzdáleným lékařem do nejbližší pobočky laboratoře jednou nejbližší bydlišti, příště nejbližší pracovišti nebo vašemu prázdninovému pobytu, to samé s rtg či sonografií a váš lékař má výsledek stejně rychle, jako kdybyste šel do laboratoře vedle jeho ordinace.

Jaké zdravotní problémy je pomocí online chatu možné řešit? A jak to vlastně probíhá? Nedostane tam pacient jen nějaké obecné doporučení, které mu prakticky k ničemu není?
To jsou dvě různé věci, mohu zavolat na konzultační web a získat nezávazné doporučení nebo online komunikovat se svým lékařem, který mne zná, má k dispozici všechny mé zdravotní informace a a může mi zaslat recept či neschopenku, doporučit mne ke specialistovi … S rozvojem telemedicínských měřících přístrojů budou i tyto možnosti širší. Ale úraz, bolest na hrudi, či akutní bolest břicha ještě i za mnoho desetiletí bude řešit lékař v ordinaci.

Z hovorů o elektronickém zdravotnictví, telemedicíně, videomedicíně a podobně dostávám dojem, že nás za chvíli začnou léčit roboti... Nezmizí tím ten osobní, lidský rozměr zdravotní péče, který by nám pak mohl chybět?
eHealth, telemedicína a online komunikace neznamenají odosobnění, naopak, znamenají personalizovanou medicínu, všechna data jsou soustředěna do jedné sdílené dokumentace, je známa medikace, kterou užíváte, brzy přibude informace o vašich vrozených predispozicích, lékař bude stále k dispozici, jen pro běžné problémy nebude nutno vstávat od ranní kávy a vyřešit je tak jako platby v elektronickém bankovnictví.

Možná to bude znít hloupě, ale termín Concierge si spojuju se službami pro hosty v dobrém hotelu. Co to má společného s medicínou?
Je to služba v dobrém zdravotnickém zařízení. Od concierge v dobrém hotelu očekávám, že mi pomůže zařídit prakticky jakákoliv moje přání. I my se zavazujeme, že, bude-li náš klient jakýkoliv zdravotní problém, uděláme vše, abychom ho řešili, a, je-li to v roce 2020 ve střední Evropě možné, i vyřešili, a aby náš klient měl z našich služeb dobrý pocit a byl spokojen s výsledkem i přístupem. Přijedu-li do dobrého hotelu a zeptám se concierge, kde je blízko dobrá indická restaurace, budu spokojen, když mi vysvětlí, že blízko žádná není, ale objedná nás do výborné italské a protože ví, že při parkování mého auta zlobil startér, nabídne mi, že může v blízkém servisu zajistit kontrolu zapalování, a to je Concierge tentokrát Medicine. A pak je ještě concierge z detektivek, je plně po ruce svému klientovi, aby pro něj zařídil vše co je třeba.

O aplikaci Poliklinika v kapse jsem nikdy neslyšel, rád bych to zkusil. Jak a kde si to můžu stáhnout?
Zdravotní systém Health+ umožňuje svým klientům využívat aplikaci Health+, kterou lze stáhnout na App storech pro systém Android i iOS, přístup do aplikace je pomocí hesel, která obdrží každý klient programu. Jak se stát klientem je popsáno na našich stránkách www.programHplus.cz, kde je i dotazníkový formulář, který je směrován na naši recepci.

Pokud bych byl například v zahraničí, je pomocí toho online chatu možné vyřešit s lékařem nějaké akutní zdravotní obtíže?
Samozřejmě, pomocí této aplikace, ale i mailem můžete komunikovat s lékaři na dálku, mají on-line k dispozici celou vaši dokumentaci. Vy naopak máte tuto dokumentaci přístupnou v telefonu, takže můžete lékaři v cizině ukázat svoje poslední laboratorní hodnoty, nebo EKG křivku, či rtg zlomeniny. Připravujeme propojení s evropským systémem eReceptu, takže předpokládám, jestliže budeme moci jet v srpnu do Chorvatska, že si budete moci recept předepsaný našim lékařem a zaslaný elektronicky v tamní lékárně vyzvednout.

Pokud bych byl například v zahraničí, je pomocí toho online chatu možné vyřešit s lékařem nějaké akutní zdravotní obtíže?
Viz výše, je možno využít i telemedicínská zařízení, diabetik má sebou glukometr spojený s chytrým telefonem a může online s lékařem komunikovat dávky léků a úpravu diety.

Nejdůležitější v medicíně je určení správné diagnózy, jedině snad kdyby Health+ vedl doktor House, a to bych si přál jedině osobní setkání.
Určitě, diagnóza je základ, ale v mnoha případech je možné při znalosti celé pacientovi historie a aktuálních laboratorních výsledků diagnózu stanovit poměrně přesně. A Dr. House je v našem případě suplován expertními systémy umělé inteligence, které nám radí s rozhodnutím u hodně vzácných případů. Před lety jsme díky počítačové analýze neobvyklých výsledků diagnostikovali třetí případ alergické reakce na vlastní buňky slinivky na světě. Stejně tak nám nyní náš IT systém pomáhá identifikovat podle zadaných kritérií nejohroženější klienty ve vztahu k možnému průběhu COVID 19.

Celý přepis chatu v časopise Týden.cz

Galerie

Máte zájem o naše služby?

Kontaktujte nás.